1. mai appell ved ordfører Eva D. Husby

Årets 1. mai appell ble holdt av vår ordfører Eva D. Husby. Som første mai taler var invitert fylkesråd for samferdsel Geir Ove Bakken.
Dagen i dag er en viktig dag – internasjonalt, nasjonalt og lokalt for oss her i Hasvik.
I løpet av få måneder må 428 kommuner avgjøre om dem skal bestå som egen kommune, eller slå seg sammen med en eller flere av nabokommunene.
Hasvik Kommune skal ha saka opp til avstemning i kommunestyret den 16. juni. Og det er tverrpolitisk enighet om at vi skal bestå som egen kommune.
Hasvik- samfunnet vil ikke få det bedre med å slå seg sammen med andre kommuner. Dette underbygges i rapporten som Bygdeforskning har utarbeidet for 10 kommuner i Øykommuneprosjektet.
I løpet av de siste 8 årene med HAP ved roret har en klart å bygge opp en solid kommuneøkonomi.
Fiskerinæringa går godt og omsetter for 1 milliard i 2015. Reiselivet vokser og utvikler seg i Storfiskens rike. Flere nyetableringer er på plass. Vi har også hatt historisk stor økning i folketallet de siste 5 årene., 12,8%.
Konklusjonen er at vi har en robusthet, trygghet og stolthet i Hasvik samfunnet som gjør at vi både tør og kan si at vi vil bestå som egen kommune. Ordføreren er trygg på at ingen vil tvangs sammenslå oss hverken med Hammerfest eller Alta.
I denne appellen som ordføreren heller ikke utenom fergesituasjonen. 1.1.2010 ble daværende riksveiferge Hasvik-Øksfjord overført til Finnmark Fylkeskommune. For FFK betydde dette et øket ansvar fra 623 til 1501 km, samt ansvar for ferga mellom Hasvik og Øksfjord.
Staten overfører årlig midler til fylkene. Fordelingene går på antall samband. Det har ingen betydning ift seilingstid, antall avganger, innaskjærs eller lite/mye trafikk.
For 2016 overføres kr 19,5 millioner pr samband. Fylket kan benytte midlene som de vil. Den totale rammen til fergedrift i fylket er på 117 mill kr. Av denne rammen er benyttet 80 mill kr.
Dette er ikke ulovlig, men for hasviksamfunnet gjør dette at vi er kommet i en håpløs situasjon hvor hovedfokus er å spare penger. Fergesambandet Hasvik-Øksfjord må dermed kjempe om sårt tiltrengte midler med bl.a skole. Det er uverdig og kan ikke fortsette.
Det er staten som har det overordnede ansvar for å sikre et tidsriktig og forsvarlig tilbud til fergeavhengige samfunn som Hasvik. Fordelingsnøkkelen er urettferdig og samfunnsfiendtlig. Ordføreren og et enstemmig kommunestyre krever at fergesambandet Hasvik-Øksfjord gjeninnsettes som riksveiferge.
Gjennomsnittlig bevilgninger til riksveiferger er i 2016 på 57,8 mill kr. Dette er en betydelig økning fra 2015, faktisk 41%. Vår «livsnerve» er verdsatt til 19,5 mill kr.
For å få fakta på bordet på de mange spørsmål som er stilt fra Hasvik samfunnet, har Hasvik Kommune bestilt en konsekvensutredning. Denne utredning skal belyse kostnadsutviklingen, kapasitet, fartøy m/erstatningsferge, avvik, samt nærings og befolkningsutviklingen. Kostnaden med dette, kr 230.000, tas i sin helhet av Hasvik Kommune. Alle fakta må frem. Ordføreren mener at vi ikke har råd til å la være! Rapporten forventes å være ferdig 1. juni 2016.
Ordførerens appell går i første rekke til Finnmark AP, våre fremste politikere på fylkestinget med Geir Ove Bakken i spissen for samferdsel. Beskjeden fra ordfører Eva D. Husby er klar:
1. La oss stå sammen i kampen om å få fergesambandet Hasvik-Øksfjord som riksveiferge slik at Hasviksamfunnet får et fergetilbud tilpasset dagen og fremtida. Sørg for at Fylkestinget får fergesambandet med i den kommende NTP.
2. Finnmark Fylkeskommune må ta ansvar for snarest å bytte ut MF Hasfjord som reserveferge.
3. Kafedrift må på plass. Det går rykter om at vaffelpressa er i gang.
4. Ta innholdet i Møreforskning sin konsekvensutredning på alvor og følge opp de anbefalinger som gis der.